söndag 11 januari 2009

Om arbetslöshet och tappa identitet och ericsson

Just nu sänds en mycket tänkvärd radiodokumentär, det här om att söka och hitta arbete efter en katastrof på ericsson. Jag finner efter 10 minuter in i dokumentären; hur det här att söka jobb och hitta sin identitet; inte alltid är så enkel. Samtidigt så befinner sig de som bor i arbetssvängen i denna identitet som just utgår ifrån vad andra vill att de skall göra med en; och inte vad de själva som individer vill och kan; och hur systemet - som finns runt i dem ställer sådana krav att inget annat är att förvänta sig.

Du är mao instängd och förträngd och du har det så jobbigt att hitta din väg ut - fel in; eller rättare sagt hitta en sån vilsen .. umm mening med livet och arbetslivet att det inte går att hitta en väg ut..

Efter ett tag inser jag att vi är mycket väl i en omöjlig labyrint - som mer eller mindre påminner om Matrix. Och ovanpå detta som det inte skulle räcka - Pressar Akassa och allsjöns pålagor - Så tant verkar igenom illska efter det 74fjärde arbetet som hon nu tvingas säga upp sig för att vara "kompatibel" med akassans regler.

Det som slår mig är att vad Moderaterna verkar vilja är att under täcket skapa entreprenörsskap och slåslönder själva modellen av arbete?`Är det så? Är det så att
de inte vill skriva det rakt ut - utan istället igenom en konspiratorisk nästan kakafonisk bild av humor och gapflab i anläggning av olika konstiga regler verka för att de individerna börjar tänka själva?

Ett slags avskaffande på grått papper där man istället för att tala ut sanningen; skapar en massa konstiga labyrinter som en sorts "komisk" annorning som, folk blir förbannade och ledsna över istället för att man direkt går på sak?

Att vara arbetslös innebär två vägar: antingen hanterar du din tid - men det är inte lätt när systemet pressar dig rakt upp som ett litet kryp rakt upp väggen; eller så skapar och orkar du trycka tillbaka och komma igen igenom att som jag bli uppfinnare.

Och då vill jag säga - Kära ericsson - Mimo håller på att ta död på er verksamhet - när ni har ett sådant ansvar över så många anställda - se till för fanken att ni i tid hänger med i teknikutvecklingen. Mimo innebär två saker. GLÖM OPERATÖRENA - skapa ett telefoni system som är strategiskt och som lever som en organism tillsammans med andra organismer. Gör ni det nu gör ni det rätt - gör ni det inte - ramlar förtroendet och tanter och farbröder som inte kan följa med och kan se rakt ut över tekniklanskapet - får problem - in.

Det andra gäller att skapa självförtoende - och det är inte igenom att smäcka en gummisnodd i ansiktet.. Stackars människor som söker och söker och söker o aj och ont och ut och in på olika arbetsplatser och inte hittar sin väg.

Jag brukar förstå två saker. Det här med pengar -- glöm dem - kärlek är viktigare; och skulle vi kunna skapa ett samhälle baserat på bara detta ämne - så hade mycket varit så vunnet.

Så skall då dessa konsulter in och rakt och plat ifrågasätta hur jag har för kunskaper - och jag tänker - hur vilka domäner och strategier jag har för att skapa arbete.. Jag tänker - att det går inte - vi är vid vägs ände i ett dumt system som har ihjäl objektet människa. om ni inte förstått det redan.
Film:

Inga kommentarer: