söndag 16 december 2007

Du sköna nya värld

När vi i dagarna använder oss av internet går tanken kanske inte så mycket till de möjligheter som ursprunget var min lina kommer ifrån. För många är det svårt att förstå nätets komplexitet. Vi gör våra ärenden - I fallet - är det lätt att lita till min leverantör och om jag inte är nöjd kan jag välja en annan. (Tyvärr går det inte att byta land lika lätt) Men på senare tid har det blivit så att Staten är orolig och vill sitta över sina medborgare i vad det gör och hur - De enskilda har ingen makt att göra något åt stora rörelser och hur jag än här försöker beskriva hamnar alltid de som måste förstå utanför - därför att det saknas förståelse för insikten av de mycket viktiga mekanismer som kommer förändra människors liv för alltid. -Dvs - Mer säkerhet för mindre frihet.
Vi står just nu inför något som kan skrivas med terrorism som bendgaffel och sälj arument - alltid - oundviklingen - hur politiker bombarderas med argument för ett helt annat samhälle. Negativa och oundvikliga ord att yrka bifall till. Vid första anblicken - fildelning hotar kommersiella storföretagen - men kan i en annan, läsas EU vill återta kontrollen över informations spridningen/flödena. "Du vill väl inte att din son skall knarka?" "se till så att din dotter inte gör bort sig på MSN" Välj denna lösningen så har du en frisk son som "inte knarkar" - och senast från DN den 24 Februrari "vi vill göra om personnummrena så att kön inte framgår" mening - vi vill förbereda så att personnummrena likformas för eu modell global. -Vad vi ser i dessa sälj argument - är till ett liknande av att få ett "Sinnes punka" argument som säljs in för ett annat samhälle, sägs vara för ett syfte, men är för ett annat. Och som man hur man än vrider på saken så går det inte säja emot - och där eftersom terrorism användes som argument - skapas här ytor av tidigare icke möjligheter (gud bevare oss) till ytor för digitala utvecklingslandskap där dessa sälj argument fungerar som skövlande skogsmaskiner i en tidigare orörd fri sinnesdjungel. På englelsa kallas detta för "problem = solotion = action" Man skapar ett skyhelvetes problem - som man i nästa vända har en artificell lösning på (man har själv tänkt ut det) och som givet man får en uträknad händelseutveckling på. Vi kan ta det här med avvecklingen av kontanter - det behövs en liten knuff - ett litet enda brutet tålamod och det är kört.
För en kamera där och en kamera där - och en internet förbindelse där... som några entusiaster i början levde med på ett kunskapsbaserat tänkande - men så fort pengar kopplades in - så fort detta helvete drog in i internet blev intresset ett helt annat. Och jag minns mycket väl när internet var slutet för akademin - endel lärda sa till mig att det går inte att göra - "bara för att du betalar skatt skall du inte få köra stadens brandbilar" Internet var då stadsfinansierat för invited only - och nätet var till för akademin bara. Att dela med sig av information har alltid där varit en kultur. En vänlig handlig - En kultur som man nu försöker stoppa. -Så byggs ett globalt polissamhälle upp utan att någon reagerar. Varje dag är ett drag frammåt böndernas frammarch på ett chackbräde. Allt är chack - ett chackspel där en liten rörelse kanske inte gör så mycket; men när hela helheten utvecklas ter sig de som anser att övervakningssamhället " inte är så farligt" till något helt annat som de inte kunde ha en aning om.. i ett helhetsperspektiv -Men jag vet och faktumet att nu sätts saker i verket som får helheten att te sig som en barnsaga.
De globala samarbetssystemet inom polisväsendet var i stort väntat - har man ett europeiskt samarbete - där man vill "påverka" och där olika andra i stora drag vill komma med sina världsförbättringar - utväxlas i detta samarbete ganska snart från ett lillfinger till en hel hand - som efter tid säkerligen kommer utväxlas till en hel arm och huvud; där huvudet skulle symbolisera överstatlighet övervakningssystem robotseende, hela min väg från södertälje till stockholm när jag skriver det här är dokumenterad. Man vet vart jag varit och nyfikna kan fundera varför är han på den adresssen? Min mobiltelefon ger svaret - de kordinater jag lämnande eftermig och de trafik uppgifter jag lämnade när jag lät fråga vad det var för kod till dörren där min vän bodde. Information som i sig inte är så farligt om man är vänligt inställd. Eller information som kan användas för industrispionage om mitt besök hade handlat om teknisk utveckling. För sådan är övervakningsamhället. odemokratiskt utväxlar detta, från det deffinitiva samhället med kontroll över dig som individ - till en icke dynamik mellan indivder som kommer att begränsa människors frihet till den grad att vi enkelt kan skriva "apa i bur utan rättigheter" som skylt ovanför. -När vi reser är vi vana vid att gå förbi säkerhetsspärrar vid flygresor- den dagen då vi måste införa samma system i exempelvis T banan är det slut med frihet i den bemärkelse vi är vana vid. och det utlösande faktumet skulle vara något hemskt. Kom ihåg problem solotion action specifikt nu.. jag vågar knappt skriva det - för det blir läskigt - ett planterat bombdåd. Tidningsrubriker om mer kontroll - så dog de - opinion mot förändring (igen problem solotion action) så säkert var det infört - permanent person kontroll och några uppe i toppen som vann big time på hela kalaset med ett flin.
En annan intressant utveckling även om den råkar vara enskilld är där svenska och utlänska företag erbjuds tillgång till serverplats på en av världensstörsta sökmotorer. I sin lilla enkelhet känns det lite som självmål att en sökmotor vill ha företagens informationsbas hos sina servrar - tänk vilka enorma fina möjligheter google har att kunna få veta 1000 gånger dubbelt mer än någon annan kunnat tänka sig. Här eftersom det rör sig om pengar kommer företag börja undra vad som är i görningen? Skillnaden är om de väntas förlora pengar, eller om vanliga dödliga förlorar på mänskliga rättigheter -Är detta demokratiskt? enär granskning och nagelfarande hitills bara fungerat för enskilda individer. Men då först börjar säkerhetsexperter från FRA oroa sig - för vissa passar det att övervaka och andra inte. Ett informationssystem som är till för allmänheten kan lika ledes vandas som ett vapen mot enskilda - viket det tydlingen finns en marknad att utveckla. Vem minns inte den modiga Journalisten från Ryssland - addera dessa viljor att täppa till där det behövs.. jag bara undrar hur många måltavlor som öppnas ofrivilligt enär vederbörande är här för att söka skydd.. ?
inte för att jag gillar att planka men vi kan ta ett exempel till där samkörning av bilder och uppgifter på mig plus mina biometri data skulle direkt kunna leda till att jag inte har betalt min avgift. Även om jag är i nöd och att jag måste komma fram. Vi kommer få en så icke dynamisk - kirurgisk precition. Föresten vi behöver inte några biljetter - och redan här när jag sitter och skriver uttrycker jag säkert med mina ansiktsgrimager att jag sysslar med något jag enkligt normen inte borde göra. -Tänka kritiskt, för jag är filmad i den tågvagn jag åker i. Och visst det är för min trygghet - men faktumet är att denna bild kan för en ett globalt samarbete innebära att lagens arm - (de kommer sälja in detta också) kommer räcka ända hit även om jag söker skydd - ty oliktänkande kanske inte gör sig besvär. Faktumet när jag mer tänker på begreppet terrorism så handlar begreppet i stort om oliktänkande i många fall och i många ämnen kan beskrivas just som sådana, viljan till att utveckla mänskligheten till någonting annat, och känner vi inte igen det här från arbetslivet? Mobbning - utslagning av personer som tänker anorlunda och gud förbjude vad ett kontrollsamhälle kan göra med sådana människor.
De system som framejslas handlar om att från att vi gick ifrån det lilla samhället - krävs större apparater för att administrera och kontrollera vad varje enskilld individ gör. Ju mer globaliserade mekanismer som sätts i verket ju mer kontroll -behövs - det handlar inte längre om kvartespoliser som känner stadens busar - och som hjälper pensionärer över gatan - och skall patrulera på deras gata utan det handlar nu om vilka bovar som kommer från andra euländer och att man vill ha kontroll över vart och när och specifikt hur.. Inklusive svensson - Och ju mer effektivisering av denna kontroll! -För tror ni egentligen att man med denna övervakning egentligen har 192 personer som samtidigt tittar vad som händer med 192 personer? - Svar nej - fel ! Datorprogram , specifikt rafinerade databasmodeller. Han fick Turingpriset levde mellan 1923 och 2003 -Relationsdatabasens fader - I en vända verkade ju inte modellen så farlig, han såg brister i sin relationsdatabasen och uppfann en 3dimentionell- Olapkuben - och vi ligger enligt utsago nära den tid då denna databasmodell kan efterlikna vår hjärna - en sån där man kan vända och rotera på kuben - för att extrahera mer relativa inforamtioner till den inmatade. Problemet? Problemet är att folket som utvecklar detta tänker - "Vad häftigt" först och inte - fattar att livssängen kommer kännas ganska obekväm. Typ två kuddar för mycket i en krokig ställning däri för resten av livet. Det andra problemet är att vem som helst kan köpa tjänster som har pengar och man bryr sig inte om vem som är kund. Det kan vara EU eller skattemyndigheten det spelar liksom ingen roll. Pöbeln mot folket och att livetsmening är att vara boskap, för att pengar här i har en fruktansvärd elak makt och som är så långt ifrån att lilla jonas får 5 kronor och köpa godis för.
Om du är problemmakare blir det alarmsignal direkt. Så om det hade varit för några år sen - skulle (Chaucheskosw´s ? Stavning? )tunlar och han själv vara ett levande exempel på att han hade rätt och nu skulle blivit martyr. Och inte behövt blvit avrättad... och allt detta är för en enda sak - enligt ovan - (pengar) och den värdering som du har på dig - dvs boskap och att ditt liv mer handlar om ekonomiska transaktioner och hur mycket du orkar betala i skatt. Och jakten på hur mycket "frihet" du stack med från deras sida? eller var det så att livet var till för att lära utan botten? För just det samhälle han byggde - kommer att återuppstå om inget görs! Sist ett folk som är enat kan aldrig besegras. och det gäller i från hjärtat - i från gräset och blommorna och allt det vackra som växer, och jag hoppas att övervakningen gott kan fungera som gössel till blommorna och till förståelsen och insikten att helvetet skall ner i underjorden innan det är försent ! Samtidigt finns här ett val - tekniska system som supportar människors inhämtade av kunskap, tekniska system som fixar samåkning bättre - teknisk system som hjälper mig utan överstatlighet i harmoni med gräsrötterna. Och inget av detta har det sagt ett ord om. Ett system som är oberoende av internet. Och jag uppfann det...För jag vill fly övervakningssamhället. Kallat wormnet.
Till nästa gång - titta en extra gång på unga människor som går omkring med pearcing - fundera en gång till - varför just nu? och tänk en extra gång på ordet dummy, för endel insatta betyder det - prototyp - för mig en vanegrunka. Gå nu till google - sök "alien inplants" och du får se mindbending på riktigt och vad vi är på väg. och överkursen mindcontrol reseach. En annan är Alex jones som vid första anblicken verkar fullt galen - men när man granskar det nämre ger en så insiktsfull ..relaitet "google video" sök alex jones - för det hade i övrigt också varit trevligt att språkasvid. Du hittar mig i din brevlåda för jag har vid ett otal tillfällen försökt nå dig. och om du verkligen vill se mitt insikts fulla nylle - SE LT (!) i pressarkivet då jag förutspådde 1991 att det skulle bli gratis att ringa. Oj vad jag hade rätt. Men jag blir ledsen när man missbrukar teknik för mer maktapparat det är inte meningen och måste stoppas till varje pris!

Inga kommentarer: