torsdag 26 juni 2008

bloggare = obehörig journalist ?

kära blogg så länge du är gratis så länge finns det en chans att beskriva vad som är vad och inte. Vi är obehöriga journalister och på förslag i EU av en professionell dåre.-- Vill man få bort alla dessa bloggare för de hotar kvallitetsmedia. Ju mer man studerar och läser mellan raderna i den här skriften som en kolega till mig skickade mig http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/039-30532-154-06-23-906-20080602IPR30531-02-06-2008-2008-false/default_sv.htm- får jag en känsla av
att vi är på väg rakt i diket. I andra vändan skriver man så rikligt om vad demokrati är och hur man skall försvara den ur sitt perspektiv. Enär de tradisionella medierna förlorar tyngd. Man försöker till vilket pris som helst bevara en beskrivning på sin omgivning som inget hade hänt. Det är diger läsning som så förföriskt ger ton av att det är fullständigt normalt att betrakta en journalist med en given verkshöjd. Och att man vill klart defingera i händelse av rättsprocess hur ett såkallat amatör-helvete skall hanteras i en rättssal om man nu har använt sin amatörmässiga journalistiska filade penna (antgarde) på rätt sätt.


Men jag slås också av faktumet att när man hör en viss partifärg prata om frihet får jag en känsla av att olika människor menar ... olika saker med denna frihet.

För mig ärt frihet betraktad ifrån en någons vilja att egentligen vilja väl mot andra människor. Vare sig det kostar eller inte. En blick på solen det är frihet att skina så som man oftast brukar ta för helt normalt. Trotts tusen miljarder erravatt timmar. (Det var därför jag blev miljösympatisör) för man måste använda sig av naturlagar när man stiftar lagar. Äpplen faller inte upp i himlen utan trillar ner.



Men när man börjar blanda in EUs olika regeleringar är denna frihet oftast en ekonomisk realitet. Ju mer jag har desto mer frihet. Så i och med diverse avlyssningslagar och andra instrument som man vill för att man skall bevaka sin definition av frihet får jag en känsla av att något är på väg att bli väldigt korrupt. Eller som den här konsument dum förklaringen av bloggare som skall betala för sig för att utvinna sin frihet till en demokratisk dialog från EU användarnas sida. En tillrättalagd frihet enligt EUs naturlagar.



Man beskriver i förslaget helt att tradisionell media är hotad dvs de som har den politiska kontrollen håller på att tappa en blomvas full av EU användare till deras egna syften.("gud förbjude") (det är ju inte demokratiskt?) Så va fan är frihet?!

Jag skulle vilja se en snygg hänvisning till en massa artiklar till etik och moral så det blir fullständig kortslutning i EUs proppskåp. - Där varje medborgare får sin speficika version framförd om vad frihet egentligen är. Endast då kan vi väl bli -host demokratiska.



Högakningsfullt

Marcel

Inga kommentarer: